چگونه زبان انگلیسی را بدون کلاس یاد بگیریم؟

با معلم یا بدون معلم، مسئله این است

نقش آموزگار و مربی خوب برای همه‌ی ما کاملا مشخص است. اما پرسش این جاست که چرا گاهی با وجود تمام تلاش‌ها و مربیان عالی همچنان کُمِیت ما در یادگیری زبان انگلیسی لنگ می‌زند. اگر شما بهترین معلم انگلیسی تاریخ بشریت را هم در اختیار داشته‌باشید، تنها با چند ساعت در هفته، معجزه‌ای در یادگیری صورت نخواهد‌گرفت. آنچه که برای یادگیری مؤثر نیاز داریم، خودآموزی است. یعنی قصد کنیم که برنامه‌ای مناسب برای خود طراحی کنیم و به آن پایبند بمانیم. شاید عده‌ای در مقابل این پیشنهاد عکس‌العمل منفی داشته‌ باشند و انواع بهانه‌ها را برای رد آن مطرح کنند. مثلا چیزی که در انتقاد به روش خودآموزی زبان انگلیسی زیاد به گوش می‌رسد، این است: زبان فرایندی است که در ارتباطات شکل می‌گیرد و برای یادگیری آن نیاز به افراد دیگر است. این فرمایش کاملا درست و منطقی است، اما کامل نیست. تمرین مهارت‌های مختلف به طور انفرادی ما را قوی و قوی‌تر می‌سازد. همان‌طور که رمز موفقیت لیونل مسی به گفته‌ی خودش، ساعت‌های متمادی تمرین انفرادی است. پس مهم است که بیاموزیم چگونه زبان انگلیسی را بدون کلاس یاد بگیریم. در ادامه ۳۳ راهکار برای این منظور مطرح شده‌است.

۱. ضبط صدای خود

 

شاید این کار کمی عجیب به نظر برسد، اما بسیار مفید خواهد‌ بود. ابتدا سعی‌کنید متن یا فیلمی را به زبان انگلیسی گوش بدهید و سپس همان متن و جملات را با صدای خود بخوانید و آن را ضبط کنید. هر دو نسخه را مقایسه کنید و سعی نمایید، ایرادات و نواقص خود را اصلاح‌ کنید. این تمرین را ادامه بدهید. انسان به طور طبیعی ویژگی پیروی و تقلید کردن دارد. با این کار کم‌کم شما هم مشابه نسخه اصلی فایلی که تدارک دیده‌اید، صحبت خواهید‌ کرد.

۲. تمرین با صدای بلند

با صدای بلند زبان خواندن مثل حرف زدن عادی نیست. برای تقویت ماهیچه‌های صوتی در هنگام حرف زدن به زبان‌های دیگر لازم‌است، بلند بلند تمرین‌ کنید. وقتی روزانه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به بلند خواندن انگلیسی اختصاص بدهید، متوجه نقص‌های خود و ادای درست کلمات می‌شوید. اگر برایتان امکان دارد، با دوست‌تان تمرین‌ کنید و سعی‌کنید جملات و عبارات روزمره‌ی موجود در مطالبی را که می‌خوانید، به خاطر بسپارید.

۳. خواندن ترانه‌ های انگلیسی

در هنگام رانندگی یا دوش‌ گرفتن برای خود ترانه‌هایی به زبان انگلیسی بخوانید. به ویژه در هنگام دوش‌ گرفتن، خواندن برای شما بسیار مفید است. چون این بار نه تنها با سخنان اعتراض‌آمیز اطرافیان روبه رو نمی‌شوید، بلکه والدین محترم از اینکه فرزندی چندزبانه تربیت کرده‌اند، به شما افتخار خواهند کرد. گذشته از اینها در ترانه‌های انگلیسی، اصطلاحات و عبارات مفیدی وجود دارد که شما را نسبت به استفاده و کاربرد آنها آگاه می‌سازد. ضمن اینکه یادگیری همراه با موسیقی و ریتم بسیار ساده‌تر و به یادماندنی‌تر است. مثلا اگر دقت کرده‌ باشید به یاد آوردن اشعار سخت‌تر از ترانه‌هاست. چون ترانه‌ها را به صورت ریتمیک و آهنگین شنیده‌اید و در یادتان مانده‌اند.

۴. تماشای فیلم‌های کوتاه

ویدئوها و فیلم‌های کوتاهی از منابع مختلفی که در دسترس دارید تهیه کنید و آنها را تمرین و تکرار نمایید. امروزه دسترسی به ویدئوهایی به زبان انگلیسی برای آموزش و یادگیری بسیار ساده شده‌ است و وجود وبسایت‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی دستیابی به آنها را بسیار ساده‌ کرده‌ است. ویدئوها و فیلم‌های کوتاه تمرکز شما را بالاتر می‌برند. سعی‌ کنید جملات و عبارات را به دقت تحلیل کنید. فیلم را متوقف کنید، یادداشت‌برداری کنید. گوش‌ دادن را تکرار نمایید تا به کل جملات و موضوعات کاملا مسلط بشوید.

۵. آشنایی با حروف صدادار و بی‌صدا

حروف صدادار و بی‌صدا و نحوه‌ی ادا کردن‌شان بسیار مهم است. وقتی شیوه‌ی خواندن حروف را به درستی بیاموزید، در خواندن و استفاده از لغات و کلمات جدید مشکلی نخواهید‌ داشت. حتی به نوشتن املای صحیح کلمات هم مسلط خواهید شد.